Změny územního plánu, aneb jak se Praha stále mění |
Praha je považovaná za krásné město plné historických památek s kouzelnou atmosférou. Na druhou stranu nezaostává a neustále se vyvíjí a přizpůsobuje novým faktorům jako je stoupající počet jejich obyvatelů, více aut, potřeba dalších kanceláří, nové budovy nahrazující ty vysloužilé a tak dále. Pražané ve svém městě tedy zažívají neustálé změny územního plánu. Změny územního plánu v číslechAktuální územní plán Prahy je platný od roku 2000. Od roku 2001 magistrát zahájil projednávání 2 060 změn územního plánu v několika vlnách. Jen od roku 2004 bylo zahájeno 1 056 změn. Z nich bylo 445 schváleno (k březnu 2013), 435 neschváleno a 176 změn se stále projednává. Podle organizace Arnika má nejméně polovina těchto změn negativní dopad na životní prostředí. Celkem se změny týkají 40 km2. To je plocha představující tisíc Václavských náměstí, tedy desetina celého území Prahy. Na pražském magistrátu se neustále projednávají desítky developerských projektů, které často vedou k zástavbě zeleně, nárůstu dopravy až devastaci veřejného prostoru. Problémem je, že magistrát o změnách moc dobře neinformuje, či velmi nenápadně.
Více o problémech územního plánování v Praze čtěte zde >>>
Jaké změny se právě řeší či probíhají?
Detailnější informace si mohou občané vyslechnout přímo z úst zastupitelů města či městských částí. K tomu je pak třeba sledovat termíny projednávání plánu a jeho změn. Jak to s Prahou vypadá do budoucna?Hrozí mizení zeleně. Mnoha návrhů významných změn územního plánu představuje zástavbu zeleně či předpokládá zábor okolních polí. Aktuální debatované změny vedou k záboru 800 hektarů zelených ploch a zemědělské půdy. Nový územní plán pak navrhuje sledovat pouze pozemky větší než půl hektaru zeleně, jsou tedy ohroženy menší parčíky uvnitř města. Plánuje se výstavba nových čtvrtí a sídlišť. Přestože podle statistik nehrozí nijak dramatický nárůst počtu obyvatel Prahy, město plánuje založení nových čtvrtí tzv. na zelené louce. Největšími takovými projekty jsou Západní a Východní město pojímajíc několik desítek tisíc obyvatel. Zvyšující se dopravní zátěž. Praha neustále řeší problémy s dopravou. Jsme jedno z mála hlavních měst, přes jehož centrum vede velmi frekventovaná silnice. Spousta aut projíždějících Prahou znečišťuje ovzduší či ruší obyvatele, jako je tomu u pražské magistrály. Dále je zde stále se zvyšující problém parkování, jelikož rodiny vlastní více aut a do Prahy také přijíždějí lidé za prací z jiných měst, kteří pak parkují, kde se dá. Takže nejen stavby budov, ale i řešení dopravy se musí územním plánováním řešit. Nejvíce řešené změny územního plánování naleznete zde >>> |